Subscribe For Free Updates!

We'll not spam mate! We promise.

Thursday 25 September 2014

Sabah Selepas 16 September 1963


Pengabungan Persekutuan Tanah Melayu, Sarawak dan Sabah telah membentuk sebuah kerajaan persekutuan yang baru iaitu Persekutuan Malaysia. Pengabungan ini dari sudut harapan rakyat Sabah adalah untuk memastikan kelancaran pembangunan dan keselamatan Sabah. Dari sudut sejarah, walaupun sangat kurang dokumen sejarah yang boleh menjadi bahan rujukan, tetapi terdapat rekod yang masih boleh diguna pakai. Dari isu pungutan suara rakyat Sabah untuk membentuk Malaysia dikatakan suruhanjaya yang bertanggunjawap memungut suara rakyat tidak sampai kepada semua rakyat Sabah. Ini menimbulkan persoalan adakah pungutan suara itu mendapat sokongan 2/3 dari rakyat Sabah.

Dalam isu sejarah Sabah dan Sarawak yang telah hilang entah kemana. Ramai yang berpendapat isu ini sengaja kerajaan tidak timbulkan bertujuan untuk membentuk sebuah kerajaan yang mempunyai identiti sendiri iaitu beridentitikan Ke"melayu"an. Mungkin cara ini akan membentuk rakyat yang mempunyai sejarah yang sama, cara berfikir yang sama, menyokong kerajaan yang sama, cara budaya yang sama dan banyak lagi perkara yang cuba diterapkan agar mudah dibentuk dalam acuan yang sama walaupun hakikatnya rakyat dari pelbagai kaum, kepercayaan, budaya, bahasa dan pelbagai lagi yang membezakan kita semua. Tindakan ini akan mengubah keseluruhan masyarakat di Malaysia. Kecuali kaum Cina dan India yang sememangnya tidak mudah untuk di "Melayu"kan. Namun terdapat juga masyarakat kaum ini yang berjaya di"Melayu"kan. Bagi rakyat berstatus Bumiputera, mereka ini lah yang menjadi sasaran untuk dijadikan bangsa Melayu sedangkan hakikatnya Bumiputra ini berasal dari pelbagai kaum dan etnik yang merupakan penduduk tetap atau penduduk asal terutamanya di Sabah dan Sarawak. Banyak kes yang berlaku apabila orang yang bertukar agama atau memeluk agama Islam akan di ajar supaya bangsa mereka adalah Melayu. Kes ini bukan rekaan. Pernah berlaku di Sabah dan mungkin masih berlaku. Tak kisah lah mereka nak memeluk agama apa pun, tetapi jangan pula bangsa asal atau pun kaum terus berubah juga. Kejadian seperti ini yang berlaku amat menakutkan, percubaan untuk menukar identiti ke arah ke"Melayu" an. Biarlah mereka dengan kaum Melayu dan biarkan kami dengan kaum kami. Islam, Kristian, Buddah atau sebagainya, kami tetap dengan bangsa kami.

Kerajaan sepatutnya menjaga kesemua kaum atau bangsa di Malaysia. Tidak terhad kepada Melayu sahaja. Kerajaan perlu cuba untuk mengubah mantiliti pemikiran rakyat agar Malaysia ini bukan setakat Melayu sahaja. Pernah kah anda berfikir sejenak. Cuba anda fahami pemikiran sendiri. Cuba anda fikirkan tentang MALAYSIA. Apakah pertama yang terlintas di fikiran anda? Melayu? Jika ya..anda tergolong dalam rakyat yang telah di "BRAINWASH" oleh kerajaan dalam bentuk pendidikan, dalam bentuk iklan kenegaraan, dalam media cetak dan media elektronik (Tv1,Tv2 & Tv3 terutamanya) Pendidikan telah menjadi saluran yang paling penting bagi mana~mana kerajaan untuk membentuk identiti rakyat. Malaysia juga termasuk dalam kes ini dan lebih teruk lagi, kerajaan cuba membentuk satu sejarah yang sama bagi semua rakyat. Bermula dari pendidikan awal kanak~kanak, sekolah rendah, sekolah menengah, universiti, kolej dan semua institut pendidikan di Malaysia. Dalam sejarah Malaysia hanya sejarah Tanah Melayu sahaja yang diketengahkan. Sejarah mereka lah yang banyak diulas dan diterangkan. Bagi rakyat Sabah dan Sarawak, kami hampir kehilangan sejarah sendiri akibat dari tindakan kerajaan persekutuan yang menghilangkan sejarah kami. Tujuannya adalah sama. Membentuk identiti yang berindentitikan Melayu. Mereka telah hampir berjaya dan mungkin akan berjaya jika perkara ini tidak dihalang dan diperbetulkan. Menghilangkan identiti kaum lain dengan cara ini merupakan salah satu penjajahan minda yang sangat halus dan kejam. 

Socializer Widget By Blogger Yard
SOCIALIZE IT →
FOLLOW US →
SHARE IT →

0 comments:

Post a Comment