Subscribe For Free Updates!

We'll not spam mate! We promise.

Thursday 25 September 2014

Kes Ebola Boleh Cecah 1.4 Juta

NEW YORK - Pegawai Kesihatan Amerika Syarikat (AS) mengeluarkan amaran keras terhadap kes wabak Ebola yang boleh menjangkiti 1.4 juta mangsa pada pertengahan Januari tahun depan jika tidak dibendung dengan segera.
Unjuran yang dilakukan oleh Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) itu berdasarkan perkembangan yang berlaku sejak akhir Ogos lalu.
"Saya berharap unjuran yang paling buruk ini tidak akan berlaku," kata Ketua CDC, Dr. Tom Frieden semasa mendedahkan mengenai laporan berkenaan.
Lebih 5,800 pesakit Ebola dan 2,800 kematian berlaku dalam tempoh enam bulan lalu dan pihak berkuasa kesihatan antarabangsa memberi amaran bahawa krisis itu mungkin akan menjadi lebih teruk apabila masih banyak kes kematian berlaku manakala banyak kes jangkitan gagal dikesan.
Pihak CDC memberi contoh mengenai angga- ran bilangan kes yang dilapor dan tidak dilaporkan pada 30 September sebenarnya telah mencecah 21,000 orang hanya di dua buah negara iaitu Liberia dan Sierra Leone.
Kadar itu, menurut CDC boleh menyebabkan pesakit Ebola mencecah 1.4 juta jika masih berlarutan dan tiada tindakan berkesan diambil.
Berikutan itu, pihak berkenaan menggesa tindakan agresif diambil seperti mengasingkan pesakit Ebola sama ada di hospital atau di rumah selain langkah-langkah pencegahan lain termasuk aspek pengebumian mayat pesakit wabak maut itu.
"Langkah lebih agresif boleh menghalang wabak ini," kata Frieden.
Kelmarin, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) turut memberi amaran bahawa kes di tiga buah negara iaitu Guinea, Liberia dan Sierra Leone akan meningkat sebanyak tiga kali ganda kepada 20,000 kes jika tiada langkah berkesan diambil.
Tanda-tanda penyakit Ebola ialah demam, sakit sendi, muntah, cirit-birit, serta pendarahan luaran dan dalaman. Sehingga hari ini belum ada penawar bagi penyakit berkenaan.
Sementara itu, menurut seorang pakar, Dr. Ar- mand Sprecher, masalah ini dapat ditangani sekiranya pesakit atau mangsa Ebola yang telah meninggal dunia tidak disentuh tanpa menggunakan sebarang pelindungan. - AP

Socializer Widget By Blogger Yard
SOCIALIZE IT →
FOLLOW US →
SHARE IT →

0 comments:

Post a Comment