Subscribe For Free Updates!

We'll not spam mate! We promise.

Monday 13 October 2014

AIR LEMON-KEBAIKAN DALAM MENU HARIAN

Kelebihan Buah Lemon

1. Meningkatkan sistem imunasasi badan

-Buah lemon mengandungi kadar vitamin C dan kalium yang tinggi. Vitamin C sangat berguna untuk menguatkan imunasasi badan terhadap melawan selesema. Fungsi kalium pula ialah membantu dalam merangsang otak, fungsi saraf dan mengawal tekanan darah.

2. PH badan
-Buah lemon adalah sumber makanan yang mengandungi kadar alkali yang tinggi. Lemon adalah berasid dengan sifat yang tersendiri iaitu asid sitrik iaitu asid yang tidak mewujudkan keasidan dalam badan manusia apabila dimetabolismekan. Ini mewujudkan tahap kandungan alkali dalam badan dalam kadar ph yang seimbang untuk menjamin kesihatan dalaman manusia.

3. Memperbaiki kulit
-Buah lemon mempunyai ciri-ciri antioksidan yang banyak membantu dalam memerangi kerosakan radikal bebas yang bertanggunjawab untuk gejala penuaan. Buah lemon berfungsi dengan sangat bauk dalam melawan penuaan kulit. Kandungan vitamin C yang tinggi juga mewujudkan sintesis kolagen yang boleh mencegah kedutan pada kulit.Vitamin C ini diperlukan dalam sintesis asid amino ke dalam kolagen dan tugas kolagen adalah untuk menganjalkan dan melindungi tisu kulit.

4. Mengawal berat badan
-Buah lemon mengandungi pektin, serat larut yang biasa ditemui dalam buah-buahan sitrus. Pektin membantu dalam menghindari rasa kelaparan manakala serat mewujudkan rasa kenyang dan menyebabkan anda kurang rasa lapar. Dengan kenyang yang lama anda akan membuat pemilihan makanan yang lebih sedikit atau makan hanya alah kadar dan juga mengurangkan selera untuk memakan jenis makanan ringan atau makanan segera. Ini menyumbang kepada penurunan berat badan.

5. Menyingkirkan toksin dalam badan
-Pengambilan minuman berasaskan buah lemon juga banyak membantu dalam menyingkirkan toksin dalam badan terutamanya di buah pinggang dan hati selain merangsang sistem pencernaan supaya lebih aktif. Ia juga boleh meingkatkann keupayaan tubuh bada untuk menyerap nutrien.

6. Membantu masalah pernafasan
-Pengambilan atau budaya meminum air yang dicampur dengan buah lemon boleh membantu dalam mengatasi masalah batuk. Air lemon juga boleh mengurangkan gejala asma atau alergi. Pengambilan yang teratur atau selalu diambil pada waktu pagi boleh membantu dalam mengekalkan kesihatan.

Membudayakan pengambilan air lemon setiap pagi sesuatu yang baik dalam mengekalkan budaya hidup sihat.

Socializer Widget By Blogger Yard
SOCIALIZE IT →
FOLLOW US →
SHARE IT →

0 comments:

Post a Comment