Subscribe For Free Updates!

We'll not spam mate! We promise.

Wednesday 18 March 2015

Pendatang haram akan pisahkan Sabah dari Malaysia

Benar atau tidak?

Ikuti ulasan seorang senator dari Sabah.

Bekas seorang senator dari Sabah percaya bahawa pendatang yang memperolehi kerakyataan secara haramlah yang akan menyebabkan Sabah menarik diri dari Malaysia. Dr Chong Eng Leong berkata walaupun ada segelintir penduduk tempatan menggesa pemisahan tersebut, tetapi sebenarnya, tegas beliau, mereka yang mendapat faedah dari Projek IC yang akan memisahkan negeri itu daripada Malaysia.

"Saya bimbang satu hari nanti, Sabah akan keluar dari Malaysia, bukan kerana kita (rakyat Sabah), tetapi kerana mereka (pendatang)," kata Chong dalam satu forum mengenai pendatang tanpa izin di Sabah di Kuala Lumpur malam tadi.Empat rakyat Sabah didakwa semalam atas tuduhan menghasut, memilik bahan yang dikaitkan dengan lamanweb Sabah Sarawak Keluar Malaysia.

Bagaimanapun, Chong percaya sebahagian besar rakyat Sabah tidak mahu meninggalkan Persekutuan Malaysia. Penduduk tempatan sebenar Sabah tidak akan menarik diri daripada Malaysia, kata Chong kepada pemberita selepas forum tersebut. Katanya, ada segelintir yang mencuba, tetapi pihaknya bimbang mereka ini bukan penduduk sebenar.

Telah didakwa bahawa agensi-agensi persekutuan dan pemimpin Umno memberi kerakyatan kepada pendatang sebagai pertukaran untuk undi bagi mengalahkan lawan politik di negeri itu di bawah Projek IC. Di bawah projek itu, kata Chong, penduduk Melayu Sabah meningkat sebanyak 2,061 peratus daripada hampir 18,000 pada tahun 1970, kepada 398,000 pada tahun 2010.

Chong, yang merupakan seorang saksi dalam siasatan Suruhanjaya Siasatan Diraja mengenai Projek IC, percaya kini terdapat hanya 1.8 juta penduduk Sabah yang sebenar, dengan 800,000 pendatang tanpa izin yang tinggal di negeri ini, di mana 500,000 daripadanya mempunyai MyKad. Untuk membetulkan keadaan tersebut, Chong berkata, pentadbiran negeri itu mesti menunjukkan keazaman politik dan menangani masalah pendatang haram, walaupun ia mungkin dilihat tidak berperi kemanusiaan untuk berbuat demikian."Jika anda mempunyai satu pil yang boleh menyelamatkan nyawa orang, adakah anda akan beri pada rakyat asing atau rakyat anda sendiri?" tanya Chong kepada hadirin di forum yang anjuran DAP itu.


**Berita dari Malaysiakini.

Disini penulis tertarik dengan kenyataan Chong berkenaan dengan "memberi kerakyatan kepada pendatang sebagai pertukaran untuk undi bagi mengalahkan lawan politik". Ayat ini mungkin boleh bermaksud bahawa pemimpin Umno beroleh pemerintahan di Sabah Sarawak dengan cara yang tidak adil kepada lawan dan paling mengerikan adalah menghianati hak rakyat Sabah Sarawak itu sendiri. Adakah pemerintah sekarang ini memerintah dengan baik setelah mendapat kuasa dengan cara yang salah. Anda sebagai pembaca dan rakyat Malaysia, bolehkah anda menerima pemerintah anda dengan cara sedemikian rupa. Membelakangi rakyat sendiri untuk kepentingan politik dan juga mungkin kepentingan parti dan yang paling merisaukan adalah melakukan perkara yang salah untuk kepentingan diri sendiri.

Fikirkan sejenak bagaimana rupa dan keadaan masa depan kita, masa depan anak-anak kita dengan mendapat rezeki dari pemerintah yang sedia dari awal telah melakukan salah dan telah mencuri hak rakyat Sabah Sarawak. Kepada rakyat Sabah Sarawak yang megetahui keadaan ini pasti akan menuntut hak mereka. Dalam masa yang sama mungkin mengutuk dan menyumpah kepada mereka yang telah merampas hak mereka. Apakah hasil dari kutukan dan sumpahan yang berniat? Anda fikirkan sendiri.

*Artikal ini diambil dari Malaysiakini dan dari pendapat penulis sendiri.

Socializer Widget By Blogger Yard
SOCIALIZE IT →
FOLLOW US →
SHARE IT →

0 comments:

Post a Comment