Subscribe For Free Updates!

We'll not spam mate! We promise.

Wednesday 8 October 2014

SABAH SARAWAK KELUAR MALAYSIA (SSKM)-TUJUAN PENUBUHAN

SSKM
Sabah Sarawak Keluar Malaysia

1. Pembangunan. Mengikut pemerhatian admin mengenai SSKM ini, ia ditubuhkan berpunca dari perasaan tidak puas hati rakyat Sabah dan Sarawak mengenai cara pentadbiran kerajaan yang memerintah sekarang terhadap layanan kepada Sabah dan Sarawak terutamanya pembangunan yang tidak seimbang antara Sabah Sarawak dan Semenanjung Malaysia. Ini kerana kedua kedua-dua negara (penyokong SSKM menggunakan perkataan negara) ini merupakan penyumbang kepada sumber kewangan yang besar kepada Persekutuan Malaysia terutamanya dari pengeluaran hasil bumi iaitu minyak. Kedua-dua negara ini juga sangat kaya dari segi sektor pelancongan yang merupakan salah satu penyumbang terbesar ekonomi Malaysia. Sabah terutamanya sangat sempurna dari segala bentuk tarikan pelancong. Seperti pulau yang bertaraf dunia, hutan yang penuh kepelbagian, kawasan pergunungan yang indah, gua batu yang besar dan terkenal, dasar laut antara yang tercantik di dunia dan sangat banyak lagi yang admin tidak perlu sebut. Persoalannya...kemana semua pendapatan kedua-dua negara ini? Bukankah kedua-dua negara ini sepatutnya sudah membangun dan maju. Namun sebaliknya yang berlaku. Kedua-dua negara ini merupakan yang termiskin di Malaysia. Bukankah kedua-dua negara ini sepatutnya yang paling kaya dan maju di Malaysia? Dengan layanan yang tidak adil ini menyumbang kepada wujudnya SSKM.

2. Perjanjian Malaysia 1963. Pembentukan Malaysia melibatkan empat (4) buah kerajaan yang merdeka. North Borneo,  Persekutuan Tanah Melayu, Sarawak dan Singapura(telah keluar) Dalam perjanjian ini menyatakan 4 kerajaan ini adalah sama taraf, namun kini yang berlaku adalah sebaliknya. Mengikut pemerhatian admin SSKM menuntut agar status Sabah Sarawak dikembalikan mengikut perjanjian asal pembentukan Malaysia.  Rakyat Sabah Sarawak rasa tertipu kerana kedaulatannya telah dicabuli oleh pemerintahan Malaysia yang juga merupakan Persekutuan Tanah Melayu.(Ada penyokong SSKM menyatakan Persekutuan Tanah Melayu bertopengkan Malaysia-Benar atau tidak?) Jika benar, ini merupakan satu bentuk penjajahan terhadap Sabah Sarawak oleh Persekutuan Tanah Melayu. Dengan perkataan penjajahan, ini boleh menyatakan bahawa kedaulatan Sabah Sarawak telah dirampas seperti yang admin jelaskan sebelum ini. Kedaulatan yang dicabuli dan dirampas ini menjurus kepada wujudnya SSKM. 

3. Agama dan Perkauman. Dalam isu ini, admin mohon budi bicara dari pembaca. Ini menurut pemerhatian admin dari SSKM. Masyarakat Sabah Sarawak mengikut pemerhatian admin merupakan masyarakat yang sangat berbilang kaum. Dengan etnik yang sangat pelbagai. Namun dari segi mentality,  masyarakat kedua negara ini sangat bertolak ansur antara sesama. Masyarakat juga sangat memahami  dan menghormati antara satu sama lain. Maksud admin, benar-benar memahami dan menghormati antara satu sama lain. Kepada pembaca Sabah Sarawak akan faham maksud admin dengan perkataan 'benar-benar'. Hampir semua masyarakat Sabah Sarawak telah ditanam dengan nilai murni dalam hati yang sangat tinggi dari kecil. Dengan perkara agama dan kaum tidak pernah menjadi isu di Sabah Sarawak. Oleh sebab itu, apabila wujudnya isu sensitif agama dan perkauman yang dibawa masuk oleh pihak -pihak yang tidak bertanggunjawab dari luar dan pihak ini tidak diambil tindakan, maka masyarakat Sabah Sarawak merasa seperti ada unsur- unsur yang cuba untuk merosakkan keharmonian yang telah terpelihara selama ini. Dengan menularnya isu yang tidak pernah terlintas dalam pemikiran setiap masyarakat Sabah Sarawak, maka masyarakatnya bangun untuk mengelakkan terjadinya perkara yang lebih teruk dan merosakkan minda masyarakat Sabah Sarawak. Dengan kesedaran ini, terbentuknya SSKM.

4. Kebebasan. Dalam perkataan kebebasan ini, SSKM sentiasa menyatakan kebebasan dari pelbagai perkara terutamanya dalam hal mengurus ekonomi sendiri dan perkara ini terdapat dalam salah satu syarat pembentukan Malaysia. Namun, penilaian admin dalam hal kebebasan ini lebih dari itu. Jika admin membaca komen-komen pengikut SSKM, admin merasakan pengikut SSKM mahu lebih dari kebebasan biasa. Mereka mahukan kebebasan yang lebih bermakna. Kebebasan yang boleh melapangkan fikiran, kebebasan seperti memungkinkan anda melakukan segalanya tanpa sekatan. Kebebasan seperti terlepas dari penjara atau cengkaman penjajah. Ya, cengkaman penjajah dan mereka ingin merasakan makna kemerdekaan yang sebenar. Admin seperti terbawa-bawa dengan keinginan kebebasan apabila membaca setiap komen pengikut SSKM. Maka wujudnya SSKM ini untuk menuntut kebebasan yang sebenar.

5. Jawatan kerajaan. Isu ini juga terdapat dalam perjanjian Malaysia 1963. Siapa yang tidak pernah tahu, admin nasihatkan supaya ambil tahu. Ianya disebut Borneosasi jika admin tidak silap. Pengisian jawatan dalam kerajaan juga sering admin terbaca dalam komen pengikut SSKM. Kenapa kurangnya dan sukarnya pelajar dari Sabah Sarawak yang telah habis belajar tidak mendapat pekerjaan dalam kerajaan. Dan kenapa kebanyakannya dari semenanjung? Guru dari semenanjung, pegawai tinggi di jabatan atau kementerian dari semenanjung. Tiada yang layak dari Sabah Sarawak? Adalah mustahil tiada yang layak setelah lebih 50 tahun pembentukan Malaysia. Sabah Sarawak merasakan wujudnya layanan yang tidak adil malah melanggar syarat perjanjian Malaysia. Dengan golongan terpelajar juga menerima kesan dari ketidakadilan ini dan kesedaran yang timbul untuk menuntut hak yang telah dirampas, maka wujudnya SSKM.

6. Keluar Malaysia. Perkataan 'keluar' sepatutnya tidak wujud dalam isu SSKM ini kerana Sabah Sarawak tidak pernah masuk Malaysia kerana Malaysia tidak pernah wujud sebelum Perjanjian Malaysia 1963. Perkataan yang sesuai mungkin 'berpisah' dari Persekutuan Malaysia. Kefahaman admin dalam perkara ini mengikut perkembangan SSKM, SSKM wujud untuk menuntut hak-hak Sabah Sarawak dalam Perjanjian Malaysia 1963. Jika hak ini tidak dikembalikan juga bermaksud kedaulatan Sabah Sarawak, jalan terakhir adalah berpisah dari Persekutuan Malaysia. 

Artikal admin ini adalah mengikut pemerhatian dalam SSKM. Artikal ini juga adalah mengikut penilaian sendiri admin setelah melihat sendiri perbincangan yang berlaku di medium sosial Facebook SSKM.

Socializer Widget By Blogger Yard
SOCIALIZE IT →
FOLLOW US →
SHARE IT →

1 comments:

  1. Perknalkan nama...Saya muhammad asep yang kemarin OM brikan Nomer 3D,Saya asal dari medan.Kerja jadi Tkw Di Jeddah, mau mengucapkan banyak trimakasih kpd OM AGUS sdh membantu kami melalui angka KL 3D keluaran 130 allahamdulillah benar-benar meledak akhirnya dapat BLT Rp.96jt, sesuai niat kami kemarin OM, klo sdh tembus, kami mau pulan kampung buka usaha & berhenti jadi tkw, kapok om dpt siksaan trus dari madam,sekali lagi trimakasih byk OM saya tdk bakal lupa seumur hidup saya atas batuan & budi baik om terhadap kami. Bagi teman2 tki & tkw yg lagi kesusahan/ingin pulang kampung tdk ada ongkos, dan keadaannya sdh kepepet, sdh tdk ada jalan lain lg.kami temukan solusi yg tepat akuratt & trpercaya banyak yg akui ke ahliannya di internet/facebook dengan jaminan tdk bakalan kecewa,jelas trasa bedahnya dengan peramal yang lain, OM AGUS sdh membantu puluhan tki & tkw termasuk kami yg dibrikan motipasi sangat besar,demi allah ini kisah nyata kami yg tak terlupakan dalam hidup kami om sekali lagi trimakasih byk sdh membantu kami. Jika anda merasa sulit menang LOTTERY/TOTO dll. silahkan join dengan OM AGUS siapa cepat dia dapat, TERBATASI penerimaan member...!!!wajib hanya 5 member bisa diterimah dlm 1x putaran. Langsung call OM AGUS Di +6285397766615

    ReplyDelete